Türkçe karşılığı “imtiyaz” olan franchise, markanın ya da sistemin imtiyaz hakkı sahibinin önceden belirlenen şartlar, koşul ve sınırlar dahilinde işin yönetim ve organizasyonuna destek ve bilgi sağlayarak, bağımsız yatırımcılara marka ismini ve sistemi kullandırmasına dayanan bir iş modelidir.
Franchising iş modeli temel olarak üç ayrı grupta incelenir. Bunlar: Ürün ve Marka Franchising, Master Franchising ve İşletme Sistemi Franchising olarak sıralanabilir. TAB Food Investments (TFI) franchisee adayları için işletme sistemi franchising fırsatları sunmaktadır.
İşletme Sistemi Franchising iş modelinde franchisor ve franchisee arasındaki ilişki yalnızca hizmet, ürün ve marka kullanım hakkı ile sınırlı değildir; işletme sistemi içerisindeki planlama, eğitim, kalite kontrol ve pazarlama stratejileri gibi destek faaliyetler de ilişkinin organik unsurlarıdır.
TAB Gıda, Türkiye’de Burger King, Popeyes, Arby’s, Subway, Sbarro, Usta Dönerci ve Usta Pideci gibi markaların franchise yetkisini bağımsız girişimcilere verme hakkına sahiptir. Diğer bir deyişle ilgili markaların master franchise unvanına sahiptir.
Franchise sisteminde bilgi ve birikim sahibi markalar sistemlerini, marka bilinirliklerini hedeflerini ve tecrübelerini yatırımcılarla paylaşırlar. Bir kereliğine verilen marka katılım bedeli ve franchise sözleşmesi doğrultusunda düzenli olarak royalty ücreti ödemeleri ile yatırımcı yani franchisee, hali hazırda işleyen bir markanın parçası haline gelir. Franchise alan yatırımcı, franchise veren markanın kontrolünde süreçleri marka tarafından öngörülen şekilde yürütür. Bu iş ilişkisi franchise sözleşmesi ile resmileşir. Sözleşmede restoran işletmeciliği süresi, restoran yönetimi ve eğitim gibi destekler dahil olmak üzere iş modelinin sınırlarını belirleyen tüm unsurlar güvenceye alınır.
Franchise almak için gerekli şartlar markaların beklentileri ve kriterleri doğrultusunda değişiklik gösterebilir. Franchise yatırım şartları hakkında kesin bilgi, franchise alınması düşünülen markalara ait başvuru sayfalarından edinilebilir.
Yatırımcının, franchise veren markaya ya da marka tarafından yetkilendirilen master franchise’ye marka, isim ve/veya sistemi kullanma hakkı karşılığında ödediği başlangıç bedelidir. Franchise bedeli markalar tarafından belirlenir ve markadan markaya değişiklik gösterebilmektedir.
Franchisee ve franchisor arasındaki anlaşmanın geçerli olduğu süre franchise süresi olarak tanımlanabilir. Bu süre markadan markaya değişiklik gösterebilir. Örneğin TAB Gıda Burger King restoran işletmeciliği süresi 20 yıl iken Sbarro franchise süresi 10 yıldır.
TAB Gıda franchise ortalama kâr marjı hangi markanın franchisee yetkisinin alındığına göre değişiklik gösterebilir.
MEDYA